Håndværk
og Design
Årsplan for 6. klasse 2015-2016
Eleverne skal i faget håndværk og design
gennem praktiske og sansemæssige erfaringer udvikle håndværksmæssige
kompetencer til at designe, fremstille og vurdere produkter med æstetisk,
funktionel og kommunikativ værdi. Eleverne skal tilegne sig viden og
færdigheder om håndværk, forarbejdning, materialer og designprocesser gennem
praktisk arbejde i værksteder med forskellige håndværk, primært i tekstil, træ
og metal. Faget skal styrke elevernes innovative og entreprenante kompetencer.
Stk. 2. Eleverne skal i arbejdet med
håndværk og design lære at forstå samspillet mellem idé, tanke og handling frem
til et færdigt produkt. Gennem praktiske håndværks- og designprocesser skal
eleverne lære at arbejde undersøgende, problemløsende og evaluerende, så en
kreativ, innovativ og entreprenant tilgang fremmes. Eleverne skal såvel
individuelt som i samarbejde gennem stillingtagen og handling opnå tillid til
egne muligheder og opleve glæde ved at arbejde med hænderne.
Stk.
3. Eleverne skal gennem håndværk og design opnå forståelse for materiel
kultur i elevernes hverdag og i forskellige kulturer og tidsperioder. Eleverne
skal tilegne sig forståelse for ressourcer, miljø og bæredygtig udvikling i
relation til håndtering af materialer.
Uge
|
Emne og indhold
|
Materialer
|
Mål og læringsmål
|
Uge 33
|
Intro til faget.
Hvad indeholder faget?
Hvad er en designer ?
Hvad er design ?
Hvad er målet med faget?
|
IT
|
At introducere eleverne til faget.
Hvad skal faget indeholde?
Hvad skal de
lære?
At
eleverne lære de 3 elementer, der er definere et design
|
Uge 34-36
|
En Designproces
Eleverne skal tegne et hus.
Gruppe på ca. 4 skal eleverne,
Hver især tegne en facade, hvorefter bytter og tilføjer.
Gruppen til sidst enige om det
endelige resultat.
|
Transparent tegnepapir
|
At eleverne lære og oplever en design proces
|
|
Det
endelige resultat, færdigøres og udstilles med evaluering og feedback.
|
|
At eleverne lære at afslutte med finish og feedback.
|
|
Opret Blogspot
|
IT
|
|
Uge 36
|
Perspektiv tegning
Professor terning
|
Tegne plade, lenialer, blyanter..
|
At introducere eleverne til perspektiv tegning.
At lære eleverne grundlæggende tegneteknikker.
|
Uge 37-41
|
Perspektiv tegning
Hus opgave forsat.
Individuelt.
Tegneteknik, målestoksforhold, og
matematik. - perspektiv, vinkler, spejllinjer mm.
|
Tegne plade, lenialer, passer, blyanter..
|
At
eleverne lære de grundlæggende teknikker i perspektivtegning. At anvende
faglig matematik i faget.
Lære at
anvende tegne redskaber.
At kunne
bruge ny viden i andre sammenhænge.
|
Uge 42
|
|
|
|
Uge 43-51
|
Design
opgave
Emballage
”kasse konkurrence”
Eleverne skal i små
hold/”designfirmaer designe en kasse ud fra en, ”fra kunden” stillede opgave,
og inden for givet rammer.
Den skal passe til et
produkt der er trukket ud fra lodtrækning.
Opgaven skal
fremlægges og ”sælges”
|
Min. 10 små produkter.
Tyk pap
|
At
eleverne arbejder innovativt selvstyrende og problemløsende samt arbejde med
begrebet entreprenørskab.
|
Uge 52
|
|
|
|
Uge 1-6
|
Bæredygtig
design
Design
opgave
Hvad skal vi gøre ved vores plastik emballage?
Intro og
statistik.
|
Statistikker
emballage
|
At
eleverne arbejder, problemløsende med bæredygtigt design.
At
eleverne bliver beviste om forbrug og miljø i deres dagligdag
|
Uge 7
|
|
|
|
Uge 8-9
|
”Kender du typen”
Målgrupper, tendenser, fordomme og
realiteter.
Eleverne skal i mindre hold,
sammensætte forskellige billeder af personer og produkter, som de mener, har
en sammenhæng og argumentere der for.
Det endelige resultat sættes på
planche og fremlægges.
… variant: Eleverne finder selv
billeder der passer til et produkt.
|
Billeder
|
At eleverne for en bevidsthed om
”det tænkte” der ligger bag alt design og at de selv for en bevidsthed
omkring det de designer og fremstiller og kan argumentere for designet samt
at kunne bruge denne viden konstruktivt, i andre sammenhænge.
|
Uge 10-11
|
Skrift og bogstaver
Bogstaver er også designet og har
stor betydning og virke.
skrifttyper, skrift design,
målgruppe og betydning.
Opgaver
Eleverne designer deres egne
bogstaver og lave deres eget navneskilt der fortæller hvem de er.
Eleverne for udleveret en opgave:
de skal lave et skilt til en bestemt virksomhed,
|
|
At eleverne for en forståelse for
at design er tænkt ned i den mindste detalje.
At det er af stor betydning
hvordan man bruger designet. Fx at der er tanker bag, hvordan man udformer et
skilt, om det er til et cirkus eller en lægepraksis.
|
Uge 12
|
|
|
|
Uge 13-16
|
Design opgave
Design et LOGO
Intro: hvad er et logo? Funktion, virke og målgruppe.
|
Forskellige
logoer
|
At eleverne
arbejder med en design proces.
At
eleverne, i en form for evaluering, i støre opgave, for afprøvede den viden
de har tilegnet sig i den forløbende undervisning.
|
|
leverne får tildelt en
opgave/ordre og skal lege designer der skal udføre en opgave og opfylde de
tildelte krav.
opgaven,
altså det færdige logo, skal afleveres som et produkt fx som brevpapir,
T-shirt, el et flag. Samt med et skriftlig materiale, der
beskriver deres proces
|
Forskellige
opdigtede opgaver
|
|
Uge 17-18
|
Store danske designere
Arne Jacobsen
Eleverne skal læse om og arbejde
med Arne Jacobsens projekter.
Fx SAS hotellet, møbler, huse m.m.
Layout design
Eleverne skal lave en fremlæggelse
efter eget valg.. opgaven skal sælges
|
Opgave kompendie
|
At eleverne får et dybere og
grundlæggende kendskab til en stor dansk designer.
|
Uge 19
|
|
|
|
Uge 20 -26
|
Store danske designere
Forsat..
Ekskursion
:
·
Dansk design museum
·
Friis møbler
|
|
At
eleverne for et bredere kendskab til dansk design og danske designere og
deres kendemærker.
|
|
Andre
store danske designere
|
|
|
|
Forskellige opgaver..
|
|
|
Alle opgaver skal fremlægges, argumenteres og evalueres.
|
Ingen kommentarer:
Send en kommentar