Årsplan 6.

Håndværk og Design

Årsplan for 6. klasse 2015-2016

Eleverne skal i faget håndværk og design gennem praktiske og sansemæssige erfaringer udvikle håndværksmæssige kompetencer til at designe, fremstille og vurdere produkter med æstetisk, funktionel og kommunikativ værdi. Eleverne skal tilegne sig viden og færdigheder om håndværk, forarbejdning, materialer og designprocesser gennem praktisk arbejde i værksteder med forskellige håndværk, primært i tekstil, træ og metal. Faget skal styrke elevernes innovative og entreprenante kompetencer.
Stk. 2. Eleverne skal i arbejdet med håndværk og design lære at forstå samspillet mellem idé, tanke og handling frem til et færdigt produkt. Gennem praktiske håndværks- og designprocesser skal eleverne lære at arbejde undersøgende, problemløsende og evaluerende, så en kreativ, innovativ og entreprenant tilgang fremmes. Eleverne skal såvel individuelt som i samarbejde gennem stillingtagen og handling opnå tillid til egne muligheder og opleve glæde ved at arbejde med hænderne.
Stk. 3. Eleverne skal gennem håndværk og design opnå forståelse for materiel kultur i elevernes hverdag og i forskellige kulturer og tidsperioder. Eleverne skal tilegne sig forståelse for ressourcer, miljø og bæredygtig udvikling i relation til håndtering af materialer.


Uge
Emne og indhold
Materialer
Mål og læringsmål
Uge 33
Intro til faget.
Hvad indeholder faget?
Hvad er en designer ?
Hvad er design ?
Hvad er målet med faget?

IT
At introducere eleverne til faget.
Hvad skal faget indeholde?
Hvad skal de lære?

At eleverne lære de 3 elementer, der er definere et design
Uge 34-36
En Designproces
Eleverne skal tegne et hus.
Gruppe på ca. 4 skal eleverne, Hver især tegne en facade, hvorefter bytter og tilføjer.
Gruppen til sidst enige om det endelige resultat.
Transparent tegnepapir
At eleverne lære og oplever en design proces


Det endelige resultat, færdigøres og udstilles med evaluering og feedback.


At eleverne lære at afslutte med finish og feedback.

Opret Blogspot
IT

Uge 36
Perspektiv tegning
Professor terning

Tegne plade, lenialer, blyanter..
At introducere eleverne til perspektiv tegning.
At lære eleverne grundlæggende tegneteknikker.
Uge 37-41
Perspektiv tegning
Hus opgave forsat.
Individuelt.
Tegneteknik, målestoksforhold, og matematik. - perspektiv, vinkler, spejllinjer mm.


Tegne plade, lenialer, passer, blyanter..
At eleverne lære de grundlæggende teknikker i perspektivtegning. At anvende faglig matematik i faget.
Lære at anvende tegne redskaber.
At kunne bruge ny viden i andre sammenhænge.
Uge 42



Uge 43-51
Design opgave
Emballage
”kasse konkurrence”
Eleverne skal i små hold/”designfirmaer designe en kasse ud fra en, ”fra kunden” stillede opgave, og inden for givet rammer.
Den skal passe til et produkt der er trukket ud fra lodtrækning.
Opgaven skal fremlægges og ”sælges”
Min. 10 små produkter.
Tyk pap

At eleverne arbejder innovativt selvstyrende og problemløsende samt arbejde med begrebet entreprenørskab.
Uge 52



Uge 1-6
Bæredygtig design
Design opgave
Hvad skal vi gøre ved vores plastik emballage?
Intro og statistik.

Statistikker
emballage
At eleverne arbejder, problemløsende med bæredygtigt design.
At eleverne bliver beviste om forbrug og miljø i deres dagligdag
Uge 7



Uge 8-9
”Kender du typen”
Målgrupper, tendenser, fordomme og realiteter.
Eleverne skal i mindre hold, sammensætte forskellige billeder af personer og produkter, som de mener, har en sammenhæng og argumentere der for.
Det endelige resultat sættes på planche og fremlægges.

… variant: Eleverne finder selv billeder der passer til et produkt.

Billeder
At eleverne for en bevidsthed om ”det tænkte” der ligger bag alt design og at de selv for en bevidsthed omkring det de designer og fremstiller og kan argumentere for designet samt at kunne bruge denne viden konstruktivt, i andre sammenhænge.

Uge 10-11
Skrift og bogstaver
Bogstaver er også designet og har stor betydning og virke.
skrifttyper, skrift design, målgruppe og betydning.

Opgaver
Eleverne designer deres egne bogstaver og lave deres eget navneskilt der fortæller hvem de er.
Eleverne for udleveret en opgave: de skal lave et skilt til en bestemt virksomhed,

At eleverne for en forståelse for at design er tænkt ned i den mindste detalje.
At det er af stor betydning hvordan man bruger designet. Fx at der er tanker bag, hvordan man udformer et skilt, om det er til et cirkus eller en lægepraksis. 
Uge 12



Uge 13-16
Design opgave
Design et LOGO
Intro: hvad er et logo?  Funktion, virke og målgruppe.

Forskellige logoer
At eleverne arbejder med en design proces.
At eleverne, i en form for evaluering, i støre opgave, for afprøvede den viden de har tilegnet sig i den forløbende undervisning.

leverne får tildelt en opgave/ordre og skal lege designer der skal udføre en opgave og opfylde de tildelte krav.
opgaven, altså det færdige logo, skal afleveres som et produkt fx som brevpapir, T-shirt, el et flag.    Samt med et skriftlig materiale, der beskriver deres proces
Forskellige opdigtede opgaver

Uge 17-18
Store danske designere
Arne Jacobsen
Eleverne skal læse om og arbejde med Arne Jacobsens projekter.
Fx SAS hotellet, møbler, huse m.m.

Layout design
Eleverne skal lave en fremlæggelse efter eget valg.. opgaven skal sælges


Opgave kompendie
At eleverne får et dybere og grundlæggende kendskab til en stor dansk designer.
Uge 19



Uge 20 -26
Store danske designere
Forsat..
Ekskursion :
·         Dansk design museum
·         Friis møbler


At eleverne for et bredere kendskab til dansk design og danske designere og deres kendemærker.

Andre store danske designere



Forskellige opgaver.. 


Alle opgaver skal fremlægges, argumenteres og evalueres.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar