Håndværk
og Design
Årsplan for 5. klasse 2015-2016
Eleverne skal i faget håndværk og design
gennem praktiske og sansemæssige erfaringer udvikle håndværksmæssige
kompetencer til at designe, fremstille og vurdere produkter med æstetisk,
funktionel og kommunikativ værdi. Eleverne skal tilegne sig viden og
færdigheder om håndværk, forarbejdning, materialer og designprocesser gennem
praktisk arbejde i værksteder med forskellige håndværk, primært i tekstil, træ
og metal. Faget skal styrke elevernes innovative og entreprenante kompetencer.
Stk. 2. Eleverne skal i arbejdet med
håndværk og design lære at forstå samspillet mellem idé, tanke og handling frem
til et færdigt produkt. Gennem praktiske håndværks- og designprocesser skal
eleverne lære at arbejde undersøgende, problemløsende og evaluerende, så en
kreativ, innovativ og entreprenant tilgang fremmes. Eleverne skal såvel
individuelt som i samarbejde gennem stillingtagen og handling opnå tillid til
egne muligheder og opleve glæde ved at arbejde med hænderne.
Stk.
3. Eleverne skal gennem håndværk og design opnå forståelse for materiel
kultur i elevernes hverdag og i forskellige kulturer og tidsperioder. Eleverne
skal tilegne sig forståelse for ressourcer, miljø og bæredygtig udvikling i
relation til håndtering af materialer.
Uge
|
Emne og indhold
|
Materialer
|
Mål og læringsmål
|
Uge 33
|
Intro til faget.
Hvad indeholder faget?
Hvad er en designer ?
Hvad er design ?
Hvad er målet med faget?
|
Husk Citron -rasser
|
At introducere eleverne til faget.
Hvad skal faget indeholde?
Hvad skal
de lære?
At
eleverne lære de 3 elementer, der er definere et design
|
Uge 34-36
|
Skrift og bogstaver
Bogstaver er også designet og har
stor betydning og virke.
skrifttyper, skrift design,
målgruppe og betydning.
Opgaver
Eleverne designer deres egne
bogstaver og lave deres eget navneskilt der fortæller hvem de er.
Eleverne for udleveret en opgave:
de skal lave et skilt til en bestemt virksomhed,
|
”3D letters”
Udeskole bogstaver og tegn i
naturen.
Bingo
|
At eleverne for en forståelse for
at design er tænkt ned i den mindste detalje.
At det er af stor betydning
hvordan man bruger designet. Fx at der er tanker bag, hvordan man udformer et
skilt, om det er til et cirkus eller en lægepraksis.
|
Uge 36
|
|||
Uge 37-41
|
Design opgave
Design et LOGO
Intro: hvad er et logo? Funktion, virke og målgruppe.
|
Forskellige
logoer
|
At
eleverne arbejder med en design proces.
At
eleverne, i en form for evaluering, i støre opgave, for afprøvede den viden
de har tilegnet sig i den forløbende undervisning.
|
leverne får tildelt en
opgave/ordre og skal lege designer der skal udføre en opgave og opfylde de
tildelte krav.
opgaven,
altså det færdige logo, skal afleveres som et produkt fx som brevpapir,
T-shirt, el et flag. Samt med et skriftlig materiale, der
beskriver deres proces
|
Forskellige
opdigtede opgaver
|
||
Uge 42
|
|||
Uge 43-51
|
Patchwork
Historie og kultur
Eleverne
skal designe deres eget patchwork, i kvadrater el. trekanter evt. med crazy
el. quilt.
Emnet skal
monteres til rumligform el. billede.
|
Eleverne
lære teknik og historie bag patchwork.
Eleverne arbejder
ud fra egen ide til produkt samt blive beviste om vigtigheden af ”finish”
|
|
Uge 52
|
|||
Uge 1-6
|
Filtning
Elever
skal filte billeder. Billederne færdigmonteres med kant og udstilles.
|
Hvid
Karteflor!
|
Eleven kan
forarbejde materialer i forhold til produktets form, funktion og udtryk.
Eleven kan
kombinere materialer til et produktudtryk under instruktion
|
Uge 7
|
|||
Uge 8-9
|
Store danske designere
Eleverne skal stifte bekendtskab
med flere Store danske designere. Hvem er de, hvad har de lavet.
|
Opgave
kompendie
Bingo
|
At
eleverne får et dybere og grundlæggende kendskab til en stor dansk designer.
|
Uge 10-11
|
|||
Uge 12
|
|||
Uge 13-16
|
En Designproces
Eleverne skal tegne et hus.
Gruppe på ca. 4 skal eleverne,
Hver især tegne en facade, hvorefter bytter og tilføjer.
Gruppen til sidst enige om det
endelige resultat.
|
Transparent tegnepapir
|
At eleverne lære og oplever en design proces
|
Det
endelige resultat, færdigøres og udstilles med evaluering og feedback.
|
At eleverne lære at afslutte med finish og feedback.
|
||
Uge 17-18
|
|||
Uge 19
|
|||
Uge 20 -26
|
Naturens
og hverdagens design
Ude skole
Hvorfor er
tingene designet som de er?
Huse,
biler, planter, dyr osv.
|
Eleven har
viden om omgivelsernes design og funktion.
Eleven har
viden om formsprog og farvers æstetiske udtryk.
|
|
Alle opgaver skal fremlægges, argumenteres og evalueres.
|
Ingen kommentarer:
Send en kommentar