Årsplan 5.


Håndværk og Design

Årsplan for 5. klasse 2015-2016

Eleverne skal i faget håndværk og design gennem praktiske og sansemæssige erfaringer udvikle håndværksmæssige kompetencer til at designe, fremstille og vurdere produkter med æstetisk, funktionel og kommunikativ værdi. Eleverne skal tilegne sig viden og færdigheder om håndværk, forarbejdning, materialer og designprocesser gennem praktisk arbejde i værksteder med forskellige håndværk, primært i tekstil, træ og metal. Faget skal styrke elevernes innovative og entreprenante kompetencer.
Stk. 2. Eleverne skal i arbejdet med håndværk og design lære at forstå samspillet mellem idé, tanke og handling frem til et færdigt produkt. Gennem praktiske håndværks- og designprocesser skal eleverne lære at arbejde undersøgende, problemløsende og evaluerende, så en kreativ, innovativ og entreprenant tilgang fremmes. Eleverne skal såvel individuelt som i samarbejde gennem stillingtagen og handling opnå tillid til egne muligheder og opleve glæde ved at arbejde med hænderne.
Stk. 3. Eleverne skal gennem håndværk og design opnå forståelse for materiel kultur i elevernes hverdag og i forskellige kulturer og tidsperioder. Eleverne skal tilegne sig forståelse for ressourcer, miljø og bæredygtig udvikling i relation til håndtering af materialer.

Uge
Emne og indhold
Materialer
Mål og læringsmål
Uge 33
Intro til faget.
Hvad indeholder faget?
Hvad er en designer ?
Hvad er design ?
Hvad er målet med faget?

Husk Citron -rasser


At introducere eleverne til faget.
Hvad skal faget indeholde?
Hvad skal de lære?

At eleverne lære de 3 elementer, der er definere et design
Uge 34-36
Skrift og bogstaver
Bogstaver er også designet og har stor betydning og virke.
skrifttyper, skrift design, målgruppe og betydning.

Opgaver
Eleverne designer deres egne bogstaver og lave deres eget navneskilt der fortæller hvem de er.
Eleverne for udleveret en opgave: de skal lave et skilt til en bestemt virksomhed,
”3D letters”
Udeskole bogstaver og tegn i naturen.
Bingo
At eleverne for en forståelse for at design er tænkt ned i den mindste detalje.
At det er af stor betydning hvordan man bruger designet. Fx at der er tanker bag, hvordan man udformer et skilt, om det er til et cirkus eller en lægepraksis. 




Uge 36



Uge 37-41
Design opgave
Design et LOGO
Intro: hvad er et logo?  Funktion, virke og målgruppe.

Forskellige logoer
At eleverne arbejder med en design proces.
At eleverne, i en form for evaluering, i støre opgave, for afprøvede den viden de har tilegnet sig i den forløbende undervisning.

leverne får tildelt en opgave/ordre og skal lege designer der skal udføre en opgave og opfylde de tildelte krav.
opgaven, altså det færdige logo, skal afleveres som et produkt fx som brevpapir, T-shirt, el et flag.    Samt med et skriftlig materiale, der beskriver deres proces
Forskellige opdigtede opgaver

Uge 42



Uge 43-51
Patchwork
Historie og kultur
Eleverne skal designe deres eget patchwork, i kvadrater el. trekanter evt. med crazy el. quilt.
Emnet skal monteres til rumligform el. billede.



 
kaffe Fassett

Eleverne lære teknik og historie bag patchwork.
Eleverne arbejder ud fra egen ide til produkt samt blive beviste om vigtigheden af ”finish”
Uge 52



Uge 1-6
Filtning
Elever skal filte billeder. Billederne færdigmonteres med kant og udstilles.
Hvid Karteflor!
Eleven kan forarbejde materialer i forhold til produktets form, funktion og udtryk.

Eleven kan kombinere materialer til et produktudtryk under instruktion
Uge 7



Uge 8-9
Store danske designere
Eleverne skal stifte bekendtskab med flere Store danske designere. Hvem er de, hvad har de lavet.

Opgave kompendie
Bingo

At eleverne får et dybere og grundlæggende kendskab til en stor dansk designer.
Uge 10-11



Uge 12



Uge 13-16
En Designproces
Eleverne skal tegne et hus.
Gruppe på ca. 4 skal eleverne, Hver især tegne en facade, hvorefter bytter og tilføjer.
Gruppen til sidst enige om det endelige resultat.
Transparent tegnepapir
At eleverne lære og oplever en design proces

Det endelige resultat, færdigøres og udstilles med evaluering og feedback.


At eleverne lære at afslutte med finish og feedback.
Uge 17-18



Uge 19



Uge 20 -26
Naturens og hverdagens design
Ude skole
Hvorfor er tingene designet som de er?
Huse, biler, planter, dyr osv.
Eleven har viden om omgivelsernes design og funktion.

Eleven har viden om formsprog og farvers æstetiske udtryk.








Alle opgaver skal fremlægges, argumenteres og evalueres.









Ingen kommentarer:

Send en kommentar